kaija

25/7

Publicerad 2009-07-25 13:43:55 i Allmänt,

Hej o hå :)

Så har vi då varit på resa, hela familjen. Vi åkte på söndag kväll med bil mot Helsingfors, vi hade packat bilen proppfull och jag menar verkligen proppfull! Vi åkte iväg där vid 22-tiden på kvällen och var framme tidigt på morronen på måndag. Måndagen gick åt till att återhämta sig från sömnlöshet...jag och Patte hade inte sovit alls på vägen dit, Patte körde hela vägen och jag var sällskapsdam så att han skulle orka. Jag hade gjort en termos med kaffe hemma så vi drack kaffe med jämna mellanrum för att orka med. Vi checkade in på hotellet kl 12 och sen gick vi bara ut på stan och spatserade, det är ju lite större än Haparanda så bara stadslivet i sig var ju kul att se på. Vi bodde ju precis mitt i smeten på ett hotell som hette Sokos hotelli Helsinki eller nåt sånt. Vi hade ett jättefint dubbel-dubbel-rum :) Här kommer förklaringen, det var två dubbelrum med en dörr mellan våra rum, två badrum varav den ena ockuperades av en Oskar som badade konstant :)

Tisdag gjorde vi ett besök på Korkeasaari, dit åkte vi med båt från ett torg (som jag redan glömt namnet på och jag orkar inte slå upp i en karta :)), där såg vi en leijonfamilj och tiger och många andra djur, samt påfåglar som strövade fritt på ön skrikandes och tiggandes, dom var så häftiga.

Onsdag var vi hela dagen på Linnanmäki, alltså från i stort sett öppnande till kl 19:30, Hugo var så slut så han somnade i spårvagnen och fortsatte sova till morronen, han märkte inte ens att jag flyttade över honom i sängen, klädde av honom och bytte blöja, så trött var han. På Linnanmäki åkte tom jag och Patte ett par karuseller var... naturligtvis den gamla underbara berg-och-dalbanan, den är ju för häftig, som jag skrek, Jenna och Oskar skrattade i alla fall åt mig :) Sen åkte Patte en karusell som flyter på vatten, men den var tydligen inte så kul, man blev bara lite blöt. Hugo och Lina åkte ju förståss karuseller för deras ålder och längd, Patte åkte med dom i några stycken. Oskar och Jenna däremot åkte i alla möjliga 'härveli', hade jag åkt allt dom åkte hade jag varit grön och spytt redan efter en timme :) Förresten, innan vi gick till karusellerna så var vi på Sea-life, det var skithäftigt, dom hade en massa fiskar och en undervattenstunnel där man kunde beskåda hajar bla hammarhaj och ett par andra sorters hajar (kommer inte ihåg just nu) och rockor.

Torsdag for vi med tunnelbanan till 'Itä-keskus' (Östra Centrum), ett mycket stort köpcentra, där gick vi runt i affärer nästan hela dagen. Vi skulle till Naturhistoriskamuseét mellan kl 16-18 men hehe nåt gick snett med kartläsandet och vi åkte åt fel håll med spårvagnen, rätt spårvagn, men det tog sån tid så vi gav upp :) Nå, den som spar han har, nästa gång så tar vi det då :)

Fredag tömde vi hotellrummet och for till Kerava (där min pappa bor). Där fanns ett nybyggt typ Leos lekland fast det hette Hop Lop, där lekte barnen i 2 timmar, därefter åt vi och åkte till pappa. Hos pappa var vi hela resten av dagen och for sen och checkade in bilen på tåget (JA, vi bestämde oss för att ta tåget hem istället :)) sen satt vi på Tågstationen och väntade in vårat tåg och tuffade till Oulu (där är avlastningen för bilar), vi var framme i Oulu kl 7:15 (finsk tid) och sen har vi åkt bil därifrån hem. Hem ljuva hem... det är kul att resa, men det är sååå skönt att komma hem! Lina var så impad av att åka tåg, hon bara skrattade tills hon somnade i princip :) Vi hade sovhytt med 3 sängar...för 6 personer, det var 2 pers i varje säng, men det gick det oxå :)

Nåja, nu är det tillbaka till verkligheten, jobbet börjar på tisdag...

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela